`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Thursday, July 18, 2013

Musa Aman implicated in 'Project IC', RCI told


SABAH RCI Current Sabah Chief Minister Musa Aman also allegedly had a hand in ‘Project IC’, the royal commission of inquiry (RCI) was told today.

Dr Chong Eng Leong, a former Parti Bersatu Sabah (PBS) politician who authored a book about Project IC, claimed that Musa chaired a task force back in 1991 which was designed to register foreigners as Umno members after giving them citizenship.

“When Umno first entered Sabah, this task force was formed, and the chief was none other but Musa Aman himself,” Chong said during proceedings today.

[More to follow]

242 comments:

  1. Musa memainkan peranan penting dalam penubuhan RCI, dia amat menyokong RCI ditubuhkan.
    Musa Aman juga mengambil peranan di belakang tabir untuk meyakinkan semua pihak dalam UMNO menerima RCI penubuhan yang mana akan memberi kebaikan Sabah. Di bawah kepimpinan dan bimbingan dia sekarang RCI telah ditubuhkan.
    dakwaan mengatakan beliau terlibat dalam projek IC tidak boleh kita percayai secara terus.

    kita perlu meneliti keseluruhan siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) terhadap masalah pendatang tanpa izin di Sabah sebelum membuat sebarang kesimpulan. kita tidak boleh membuat kesimpulan awal dengan hanya mendengar keterangan saksi yang telah memberi kenyataan dalam RCI.

    ReplyDelete
  2. Musa memandang serius terhadap gejala pendatang asing tanpa izin ke Sabah. Iaitu dengan berhubung dengan Perdana Menteri kita iaitu Najib tun Razak, di mana perdana menteri mendengar seruan rakyat melalui Ketua Menteri lantas meluluskan penubuhan RCI di Sabah bagi menyiasat perkara ini yang kian lama menjadi permasalahan. Musa juga selepas kemenangan BN di Sabah, telah mengisytiharkan manifesto 16 poin di mana menyatakan untuk 'menyelesaikan masalah pendatang tanpa izin' sebagai poin pertama dalam manifesto tersebut. Selain itu juga adalah seperti memastikan keselamatan dan keamanan melalui esscom (eastern Sabah Security Command).

    Ketua menteri Sabah telah berusaha sebagai ketua negeri ini untuk memastikan gejala PATI tidak berlanjutan melalui sokongan kepada RCI yang menyiasat perkara ini untuk mendapat bukti yang benar dan jitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokongan dan kerjasama semua pihak untuk menanggani isu PATI amat diperlukan.

      Delete
  3. Semua tuduhan harus bersama bukti yang sah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuduhan tanpa bukti yang kukuh adalah fitnah.

      Delete
    2. Sebarang tuduhan harus bersama bukti yang sah. Tanpa bukti, tidak mungkin boleh membuat apa-apa dakwaan.

      Delete
  4. Serahkan kepada RCI untuk mencari punca projek ic.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah 1 tahun RCI menjalankan tugas, apakah yang diperolehinya?

      Delete
  5. Projek ic bukan aktiviti baru lagi. Aktiviti ini sudah berpuluh tahun dalam Malaysia.

    ReplyDelete
  6. Kami menanti hasil siasatan RCI terhadap kes PATI ini.

    ReplyDelete
  7. Siapakah agaknya dalang projek ic yang menghantui seluruh rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PATI are the trouble. Such group contribute nothing but issue.

      Delete
    2. Mereka digunakan untuk tujuan politik. Aktiviti amat mengecewakan sebab seolah mengkhianat negara.

      Delete
  8. Pertambahan PATI secara mendadak adalah amat luar biasa. Tidak mungkin kerajaan BN tidak kesan dengannya?

    ReplyDelete
  9. Tuduhan telah dibuat, ikut sahaja maklumat dan membuat siasatan yang wajar.

    ReplyDelete
  10. Inilah akibat golongan yang mementingkan diri dan sanggup menyetepikan keselamatan dan perkembangan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka mengakibatkan masalah social yang serius.

      Delete
  11. Kemasukan PATI harus disekat. Kelulusan warga asing menjadi warganegara juga harus dihentikan sementara menantik siasatan RCI berakhir.

    ReplyDelete
  12. They can do anything to retain in power.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah ini yang rakyat perlukan? Adakah keselamatan dan ketenteraman lebih penting?

      Delete
  13. Proses permohonan dan kelulusan warganegara kepada warga asing memang diragui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah pasti ada pihak yang salah gunakan kuasa dan memberi mykad dan kewarganegaraan dengan sewenang wenangnya.

      Delete
  14. Siapakah yang sebenarnya dimanfaatkan dengan membawa masuk pendatang asing ini.

    ReplyDelete
  15. Adakah projek ic berkaitan dengan Dr. M?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak juga tuduhan bahawa Dr. Mahathir yang memulakan projek ic tersebut.

      Delete
  16. RCI masih dalam perkembangan untuk membuat siasatan dan laporan.

    ReplyDelete
  17. Serahkan bukti dan saksi agar maklumat yang lebih tepat dan jitu diperolehi untuk membawa golongan ini ke mahkamah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga bukti ini adalah kukuh untuk membuat dakwaan di mahkamah.

      Delete
  18. Aktiviti ini seolah mengkhianati negara.

    ReplyDelete
  19. PATI harus dihantar balik ke negara asal dan bukan untuk digunakan untuk tujuan politik sekiranya tuduhan ini adalah benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan tidak cekap dan bijak dalam menyelesaikan isu PATI.

      Delete
  20. Banyak PATI berkumpul di Semporna. Mustahil kerajaan tidak tahu apakah yang sedang berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semporna akan menjadi pusat berkumpulan PATI.

      Delete
  21. RCI harus segerakan siasatannya. Tangguhan tidak memanfaatkan perkembangan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemasukan dan kelulusan permohonan waganegara harus dihentikan sehingga isu PATI dapat diselesaikan.

      Delete
  22. Dakwaan ini, bukan sahaja mencemarkan nama baik Ketua Menteri Sabah itu; juga boleh menimbulkan berbagai persepsi terhadap kerajaan yang ditunjangi Umno dan parti Umno sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika Musa tidak terlibat, tidak perlu risau sebab kebenaran akan dibuktikan.

      Delete
  23. Bagi orang Sabah, memang sudah arif dengan Dr Chong Eng Leong, kerana mantan pemimpin PBS itu senantiasa menyimpan perasaan buruk sangka terhadap kepimpinan Umno dan Umno sendiri, selepas parti itu berjaya menumbangkan kerajaan PBS pada tahun 1994.

    ReplyDelete
  24. Sabah sebelum tahun 2004 mempunyai 48 kerusi Dewan Undangan negeri, di mana 40 kawasan dikuasai seimbang antara kaum bumiputra islam dan kaum KDM, manakala 8 dikuasai kaum cina. Akibat persempadan semula yang digunapakai pada PRU-2004, kawasan DUN bertambah kepada 60, di mana kawasan bumiputera islam telah bertambah 12 menjadi 32, manaka kawasan KDM dan kaum cina tetap tidak berubah.

    ReplyDelete
  25. Berasaskan kepada keadaan inilah, ada pemimpin tertentu mempertikai pertambahan jumlah kerusi kawasan majoriti kaum bumiputera islam; dan menghubungkan pertambahan itu dengan penambahan pengundi melalui "pemutihan" pendatang haram, terutama daripada Indonesia dan Filipina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Such statement seems is true also. They make such Indonesian became Malaysian to increase the population and no of votes.

      Delete
  26. Pemimpin tertentu mengguna pakai data tahun 1960-an, sebagai dasar mengukur pertambahan penduduk; tanpa mengambil faktor cara pendaftaran penduduk Sabah pada masa itu.

    Kerajaan Sabah pada tahun 1970-an berusaha berbagai kaedah menggalakan penduduk mendaftar sebagai penduduk, antaranya melalui Saham Tun Mustapha atau lebih dikenali sebagai "wang kayu balak".

    ReplyDelete
  27. Pada post kemerdekaan Sabah pada September 1963, memang kerajaan mengalami kesukaran mendaftar penduduk Sabah yang sebenarnya, atas sebab itu berbagai inisiatif diperkenalkan.

    Sehingga tahun 1990, memang masih ramai penduduk Sabah yang belum berdaftar sebagai penduduk Sabah, walaupun mereka menduduki negeri ini. Atas kesedaran politik terutama kaum bumiputera islam yang tertindas semasa kerajaan PBS, maka ramai pemimpin islam secara sukarela menjadi pemangkin supaya timbul kesadaran agar bumiputrera islam mendaftar sebagai penduduk dan seterusnya mendaftar sebagai pengundi.

    ReplyDelete
  28. RCI Sabah hari ini di Mahkamah Kota Kinabalu menggunapakai data 1960 berkaitan penduduk Sabah, dimana pada masa itu, Sabah hanya dihuni seramai 600,000, dan dikatakan bahawa antara tahun 1970-2000, kaum KDM bertambah 160 peratus, Bajau bertambah 340 peratus, manakala "melayu" bertambah 1,552 peratus.

    ReplyDelete
  29. Sebenarnya pengkelasan ini, tidak tepat, kerana Jabatan Pendaftaran Negara yang memberikan kategori "melayu" kepada penduduk islam, walaupun dalam daftar surat beranak mereka itu adalah daripada kumpulan etnik bumiputera islam.

    ReplyDelete
  30. keterangan yang diberikan oleh mantan senator dan Pemimpin PBS Dr Chong Eng Leong, tidak mempunyai merit untuk dipercayai, kerana dakawaannya itu banyak sangat berasaskan persepsi, bukannya berasaskan penyelidikan yang mendalam.

    ReplyDelete
  31. Satu fakta yang boleh dijadikan contoh misalnya, di kampung penulis, akibat gerakan pedaftran penduduk kerana pemberian "Saham Kayu Balak" pada tahun 70-an, ramai penduduk dalam satu keluarga yang berupa adik beradik, mempunyai tarik lahir yang berbeza bulan sahaja, antara abang-kakak atau adik, dan ironinya mereka lahir pada tahun yang sama, asalkan umur mereka cukup 21 tahun, syarat utama mendapatkan "wang Kayu balak" pada masa itu. Malah di antara mereka itu, ada yang menjadi kaki tangan kerajaan; ironinya; ramai juga adik kepada seseorang itu mencapai persaraan lebih awal berbanding abang, kerana catatan tahun penduduk itu dilahirkan semasa gerakan pendaftaran itu.

    ReplyDelete
  32. Adalah tidak pelik, jika belaku pertambahan penduduk secara mendadak, bukan kerana akibat "pemutihan" warga asing, namun kesadaran penduduk asal mendapatkan dokumen kad pengenalan.

    ReplyDelete
  33. RCI yang sedang racak berjalan sejak tahun lepas, kini banyak menimbulkan berbagai persepsi "kosong" selain itu, untuk memperkuat alibi mereka, mereka mengaitkan pemimpin tertentu- antaranya Musa Aman.

    Belum terlambat bagi Musa, beliau boleh menjelaskan dengan terperinci dakwaan itu.

    ReplyDelete
  34. Sabah cannot deal with illegals alone

    KOTA KINABALU: A former Malaysian Human Rights Commission (Suhakam) commissioner has suggested that the illegal immigrant problem plaguing Sabah be dealt with fairly among all the states in the country.

    ReplyDelete
  35. Testifying before the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in Sabah, Simon Sipaun said the issue of illegal immigrants had become a national problem and it was not fair for genuine Malaysians in Sabah to deal with it alone.

    ReplyDelete
  36. On the issuance of Malaysian identity cards (IC) to foreigners, he said the government must come up with a formula that would apply to the immigrants, including stateless persons.

    “The government should have been proactive in the first place. There needs to be strong political will to tackle this longstanding issue,” he said.

    ReplyDelete
  37. He also said that recalling and reissuing ICs in Sabah was a good suggestion as it would demand every person to be screened to ensure he or she was a genuine citizen.

    Asked by conducting officer Manoj Kurup if reconciliation would be an effective way to address the problem, Sipaun said he was not sure if it would be effective as the problem involved many races from different countries.

    ReplyDelete
  38. “We cannot emulate how South Africa and Timor Leste solved their problem because they were faced with two communities.

    “I’m not sure how their success could work in Sabah,” he said.

    ReplyDelete
  39. Sabah Progressive Party (SAPP) vice-president Chua Soon Bui told the inquiry that the state government should be involved in the issuance of citizenship to applicants in Sabah.

    She said although matters concerning citizenship were under the National Registration Department, it was best that the state government play a consultative role.

    The inquiry led by former chief judge of Sabah and Sarawak Steve Shim Lip Kiong continues on July 23.
    Bernama

    ReplyDelete
  40. Politicians meddle when NRD go after illegals

    SABAH politicians, including elected people representatives, should not interfere with any of the Immigration enforcement exercises.

    ReplyDelete
  41. Sabah NRD Director Ismail Ahmad said such recommendation was made as there was interference from politicians in the immigration crackdown against the illegal immigrants in the State.

    He said Chief Minister (Datuk Seri Musa Aman) had agreed with the recommen

    ReplyDelete
    Replies
    1. To reduce foreign workers in Sabah, Ismail said the lab proposed to increase the Sabah levy on foreign workers which is 30 per cent lower than in the peninsula.

      He said the levy for peninsula for each foreign worker is about RM800++ while the Sabah levy is about RM540.

      Delete
    2. "The hiring of foreign workers in Sabah has brought so much revenue to the State's economy where about RM167 million was collected as the levies and of this figure, about RM13 million was spent on carrying out the immigration enforcement operations.

      "In fact, based on Sabah's Gross Domestic Product (GDP) in 2011, 40 per cent of sectors in the State are hiring foreign workers.

      "Hence, the reliance on foreign workers can also be reduced by targeting in 2015 that all estates and plantations must hire locals for up to 30 per cent of their total manpower.

      "In addition, the State Government has to do something as Indonesia is developing its economy that will create ample opportunities like in oil palm plantations and will cause the Indonesian workers in plantations in Sabah to return to Indonesia," he said.

      Delete
  42. Ismail said the lab also noted that there was a massive immigrant population in Sabah in the 2010 population census where there was one foreigner to every three Sabahans.

    He said the Immigration Department recorded a total of 603,171 foreigners in Sabah in 2010 when the State's population was about three million.

    At this juncture, Manoj pointed out that Statistics Department showed a figure of 889,00 foreigners in the State.

    ReplyDelete
  43. Jumlah pendatang asing ini masing dalam bertambahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tertanya-tanya juga mampukah RCI menyelesaikan kemelut pendatang asing di Sabah.

      Delete
  44. 'Illegal immigrant issue isn't Sabah's burden alone'

    KOTA KINABALU: A former Malaysian Human Rights Commission (Suhakam) commissioner yesterday suggested that the illegal immigrant problem plaguing Sabah be dealt with fairly with the help of all the states in the country.

    ReplyDelete
  45. Testifying before the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in Sabah, Tan Sri Simon Sipaun said the issue of illegal immigrants had become a national problem, and it was not fair for genuine Malaysians in Sabah to deal with it alone.

    ReplyDelete
  46. On the issuance of Malaysian identity cards (IC) to foreigners, he said the government must come up with a formula that would apply to immigrants, including stateless persons.

    ReplyDelete
  47. "The government should have been proactive in the first place. There needs to be strong political will to tackle this longstanding issue."
    He added that recalling and reissuing ICs in Sabah was a good suggestion, as it would demand every person be screened to ensure he or she was a genuine citizen.

    ReplyDelete
  48. Asked by conducting officer Manoj Kurup if reconciliation would be an effective way to address the problem, Sipaun said he was not sure if it would be effective, as the problem involved many races from different countries.

    "We cannot emulate how South Africa and Timor Leste solved their problem, because they were faced with two communities. I'm not sure how their success could work in Sabah," he said.

    ReplyDelete
  49. Sabah Progressive Party (SAPP) vice-president Datuk Chua Soon Bui told the inquiry that the state government should be involved in the issuance of citizenship to applicants in Sabah.

    She said although matters concerning citizenship were under the National Registration Department, it was best that the state government play a consultative role.

    The inquiry will continue on July 23.

    ReplyDelete
  50. Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) bukan sahaja membuktikan komitmen kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memperjuangkan hak dan kesejahteraan rakyat Sabah, malah penubuhannya juga merupakan satu petunjuk bahawa kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib bersedia untuk berhadapan dengan desakan, tuntutan atau apa sahaja masalah di Sabah yang perlu diambil perhatian.

    ReplyDelete
  51. Gesaan supaya RCI ditubuhkan sebelum ini telah disuarakan oleh para pemimpin parti-parti komponen BN termasuk Umno dan tidak terkecuali pemimpin-pemimpin parti pembangkang yang menghangatkan lagi keadaan.

    ReplyDelete
  52. RCI bukanlah kaedah pertama atau terakhir yang dilaksanakan oleh kerajaan dalam menyelesaikan masalah pendatang haram dan juga Projek IC di Sabah. Sebelum ini juga, kerajaan telah melaksanakan pelbagai usaha termasuklah penubuhan Jawatankuasa Pusat dan juga Negeri bagi menyiasat dan merangka penyelesaian kepada fenomena warga asing di negeri ini, penubuhan Program 5P disamping penguatkuasaan berteruskan dari anggota beruniform samada di daratan mahupun perairan. Pendek kata, pelbagai usaha telah dan sedang dilaksanakan, namun masalah ini tetap berterusan.

    ReplyDelete
  53. Jika ada pihak yang mengatakan bahawa kerajaan tidak ikhlas menyelesaikan masalah ini hanya kerana kerajaan mengumumkan RCI disaat-saat akhir, ternyata andaian itu tidak benar sama-sekali memandangkan perkembangan siasatan setakat ini membuktikan badan itu benar-benar bersifat neutral tanpa memihak kepada mana-mana pihak sehingga ada kalanya membuka ruang kepada pihak pembangkang untuk memanfaatkan apa sahaja butiran siasatan untuk dipolitikkan.

    ReplyDelete
  54. Beliau turut memaklumkan bahawa skop kerja Pasukan Petugas Khas adalah untuk menangani isu berkaitan pendatang asing dan mengenal pasti pelarian dan pendatang yang merangkumi pelarian Filipina dari Filipina Selatan, pendatang asing tanpa izin yang memasuki Sabah dan Labuan, dan buruh asing dari Indonesia.

    ReplyDelete
  55. Menurut kenyataan Pengarah Pasukan Petugas Khas Persekutuan untuk Sabah dan Labuan, Datuk Suhaimi bin Mohd Salleh, kerajaan telah mengusir 446,173 pendatang tanpa dokumen ke negara asal mereka sejak 1990. Angka tersebut adalah termasuk pelarian yang tidak mempunyai dokumen yang sah.

    ReplyDelete
  56. kerajaan telah berusaha untuk membendung kebanjiran pendatang asing tanpa izin sejak dulu lagi. Walaupun sukar, ianya tetap dilaksanakan. Kerajaan telah mengambil tindakan peguatkuasaan berterusan dan berusaha menangani isu berkaitan dengan bersungguh-sungguh.

    ReplyDelete
  57. Namun kewujudan beberapa sindiket pemalsuan IC serta sindiket membawa masuk warga asing ke negeri ini menyukarkan lagi usaha-usaha kerajaan. Pembangkang sama sekali tidak pernah menyentuh isu ini walaupun kes berkenaan telah beberapa kali dilaporkan oleh media tempatan pada tahun-tahun sebelumnya.

    ReplyDelete
  58. Tahun lepas saja, negara telah dikejutkan apabila Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) IPD Tawau berjaya membongkar kegiatan sindiket ‘IC Palsu’ yang disyaki didalangi oleh seorang pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan bergiat aktif di sekitar Pantai Timur negeri ini. Modus operandi sindiket ini dipercaya berorientasikan penawaran dokumen berbentuk MyKad asli dan meminta mangsa-mangsa mereka supaya menyerahkan duit di antara RM1,000 – RM5,000, gambar, sijil lahir (jika ada) dan cap jari.

    ReplyDelete
  59. Kes seperti ini bukan yang pertama dan terakhir, malah besar kemungkinan masih banyak lagi sindiket yang belum diberkas samada bergerak secara berpasukan mahupun secara individu. Keuntungan lumayan sentiasa mendorong pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab melakukan apa sahaja aktiviti haram walaupun mereka sedar tindakan itu membawa kepada hukuman yang berat.

    ReplyDelete
  60. berkenaan dengan mangsa pelarian perang di selatan Filipina sekitar tahun 1970an. Kerajaan mengambil peranan murni dan prihatin melibatkan aspek kemanusiaan untuk membantu pelarian dan mangsa perang. Tindakan kerajaan telah mendapat kerjasama dan diperakui oleh badan antarabangsa seperti UNHCR.

    ReplyDelete
  61. Dakwaan kononnya mangsa pelarian ini dibantu pihak tertentu untuk mendapatkan IC juga tidak benar apabila beberapa pelarian Filipina yang memberi keterangan di hadapan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat masalah pendatang tanpa izin di negeri Sabah hari ini memberitahu bahawa tiada mana-mana pihak yang membantu mereka bagi mendapatkan kad pengenalan (IC). Salah seorang daripada mereka, Abd Salam Ali, yang datang ke Sabah pada 19 Januari 1971 berkata, beliau sendiri yang berusaha mendapatkan IC nya itu.

    ReplyDelete
  62. Fenomena pemberian IC kepada warga asing ini sebenarnya konsisten dengan penjelasan Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir ketika mengulas mengenai dakwaan bekas Pengarah JPN Sabah, Ramli Kamarudin bahawa kerajaan pada ketika itu terlibat memberikan kad pengenalan kepada pendatang asing.

    ReplyDelete
  63. Beliau menegaskan bahawa semua kelulusan berhubung pemberian kerakyatan tersebut dibuat berdasarkan peruntukan undang-undang. Tambah beliau, Malaysia sentiasa menerima orang asing untuk menjadi warga negara sekiranya mereka memenuhi syarat-syarat tertentu.

    ReplyDelete
  64. "Ramai yang ada di Sabah, mereka berada di situ bukan satu dua hari, satu dua tahun... ada 20, 30 tahun. Mereka ini bercakap dalam bahasa Melayu. Mereka berhak untuk menjadi rakyat. Yang menjadi masalah ialah ada orang yang tidak senang kalau mereka jadi rakyat. Orang ini sebelum kita merdeka pun, mereka berulang alik daripada selatan Filipina ke Sabah kerana mereka tidak terima sempadan yang digaris oleh penjajah."

    ReplyDelete
  65. Pemimpin-pemimpin pembangkang sejak dari awal lagi sudah meletakkan isu itu sebagai senjata kempen menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 dengan harapan ia akan menarik perhatian rakyat untuk mengalihkan sokongan kepada mereka. Tetapi mereka lupa bahawa dalam undang-undang Malaysia ada diperuntukkan pemberian kerakyatan kepada pihak-pihak yang berkelayakan.

    ReplyDelete
  66. Jesteru, jika Pembangkang tidak bersetuju dengan pemberian kewarganegaraan kepada warga asing ini, mungkin selepas ini mereka boleh masukkan agenda "penghapusan sebarang undang-undang berkaitan kewarganegaraan" ini dalam manifesto pilihanraya mereka.

    ReplyDelete
  67. Penghapusan undang-undang ini juga konsisten dengan janji Anwar Ibrahim yang mahu menghapuskan semua undang-undang "lapuk" di negara ini jika PR diberikan mandat memerintah. Dengan ini sama-samalah kita lihat bagaimana penerimaan rakyat terhadap kepimpinan Anwar Ibrahim yang sanggup melakukan apa sahaja asalkan dia dapat mempertahankan kuasanya.

    ReplyDelete
  68. Rakyat Sabah sepatutnya menilai isu ini diluar kotak pemikiran yang condong kepada ideologi politik pihak tertentu bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas, neutral dan tidak terhad kepada kepentingan politik sesetengah pihak.

    ReplyDelete
  69. Dan pemimpin-pemimpin pembangkang juga sepatutnya memuji kesungguhan dan kemampuan kerajaan BN menunaikan janjinya atau sekurang-kurangnya membantu kerajaan untuk mencari cara dan strategi terbaik untuk menyelesaikan masalah ini untuk manfaat semua rakyat di negeri ini.

    ReplyDelete
  70. Tanpa melihat kepada faktor Pilihanraya Umum, saya simpulkan bahawa langkah kerajaan menubuhkan RCI menunjukkan keikhlasan dan kesungguhan kerajaan dalam menyelesaikan ibu segala masalah di Sabah.

    ReplyDelete
  71. Rakyat Malaysia samada di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak perlu menunggu hasil siasatan dari Suruhanjaya Siasatan Diraja sebelum membuat apa-apa spekulasi dan kesimpulan mengenai motif di sebalik pemberian kad pengenalan Malaysia kepada pendatang asing pada masa lampau. Ini bagi membolehkan rakyat mendapat gambaran jelas tentang apa sebenarnya berlaku.

    ReplyDelete
  72. Sekiranya testimoni dari sesetengah pihak diterima bulat-bulat sebagai perkara sebenar, kita mungkin terperangkap dengan mempercayai sumber yang belum tentu sahih daripada satu hakikat kebenaran yang rumit. Lagipun, kenyataan oleh beberapa saksi pada hari ketiga siasatan telah disangkal oleh testimoni berikutnya pada hari keempat dan kelima. Perkara sebegini merupakan kebiasaan dalam siasatan yang dikendalikan secara terbuka dan berhemah.

    ReplyDelete
  73. Kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak telah mengambil langkah berani dengan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat isu kontroversi yang telah menjadi perbalahan dalam politik di Sabah selama lebih dari tiga dekad.

    ReplyDelete
  74. Langkah ini menunjukkan kesediaan Kerajaan untuk menerima kebenaran tanpa mengira implikasi yang bakal ditimbulkan. Kebenaran yang bakal terungkai dari hasil siasatan ini akan membebaskan penduduk Sabah yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama dari keraguan dan syak wasangka yang telah menjadi duri dalam daging kepada hubungan etnik di Sabah.

    ReplyDelete
  75. Namun demikian, dalam konteks ini, rakyat tidak seharusnya terlepas pandang mengenai satu aspek kritikal dalam pemberian hak kerakyatan kepada warga asing;iaitu sejumlah besar daripada pendatang asing yang memegang kad pengenalan merupakan mangsa perang berlarutan di Mindanao yang telah melarikan diri dari tempat asal untuk berlindung di Sabah sejak tahun 70-an. Aspek kemanusiaan ini merupakan pertimbangan utama dalam pemberian hak kerakyatan, terutamanya untuk negara seperti Malaysia, sebuah negara yang berpegang teguh kepada keadilan dan berbelas kasihan.

    ReplyDelete
  76. Menyorot kembali sejarah kemerdekaan negara pada tahun 1957, sejumlah satu juta penduduk Cina dan India yang bermastautin di Malaya telah diberi kerakyatan dalam sekelip mata. Ini berasaskan beberapa faktor tertentu seperti peranan dan kepentingan mereka dalam sektor ekonomi iaitu getah dan bijih timah, ancaman pemberontak komunis dan yang paling utama ialah perpaduan kaum yang telah disyaratkan oleh British untuk Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

    ReplyDelete
  77. Sebagaimana pandangan dari Tun Dr. Mahathir Mohamad, kepimpinan UMNO pada masa tersebut juga telah bersedia untuk mengenepikan pemberian hak kerakyatan secara konvensional dalam usaha untuk menarik semua penduduk Tanah Melayu untuk turut sama memperjuangkan kemerdekaan.

    ReplyDelete
  78. Pendekatan ini amat berbeza dengan kepemimpinan negara berbilang kaum lain dimana dikotomi atau pengasingan telah wujud di antara pribumi dan bukan pribumi hasil dari pemerintahan penjajah seperti Indonesia dan Myanmar. Di negara-negara seperti itu, peraturan pemberian kerakyatan amat ketat bagi memastikan asimilasi antara komponen kaum yang wujud.

    ReplyDelete
  79. Sebaliknya di Malaysia, pemberian hak kerakyatan kepada kaum bukan Melayu dan bukan Bumiputera telah mengubah lanskap negara sama sekali. Tanah Melayu yang telah wujud melalui Kesultanan Melayu sejak berkurun lamanya kini cumalah satu komuniti kaum Melayu di dalam pelbagai komuniti kaum lain yang wujud dalam negara.

    ReplyDelete
  80. Dalam erti kata lain, pemberian hak kerakyatan secara mudah kepada orang Cina dan India telah mengubah sifat dan ciri utama pembangunan negara. Disebabkan inilah, cabaran terbesar negara sejak 55 tahun yang lalu adalah menyesuaikan hak orang Melayu yang merupakan penduduk asal Tanah Melayu dengan kepentingan bukan Melayu melalui integrasi kaum memandangkan kesemuanya merupakan rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  81. Jika dilihat dari satu sudut, perkara yang sama juga berlaku di Sabah, di mana penduduk Sabah turut melalui satu perubahan akibat dari pemberian hak kerakyatan kepada pelarian daripada negara jiran. Kaum Bumiputra bukan Islam yang merupakan kaum terbesar di Sabah sewaktu pembentukan Malaysia pada tahun 1963, telah hilang majoritinya kepada Bumiputra Islam.

    ReplyDelete
  82. Keadaan ini telah menimbulkan perasaan bimbang dan runsing penduduk yang terdiri dari kalangan pelbagai kaum dan situasi ini haruslah ditangani dengan bijak dan berempati. Menyeimbang dan mengharmonikan kepentingan kedua segmen Islam dan bukan Islam serta elemen Bumiputra dalam perkara ini memerlukan ketangkasan dan kebijaksanaan kepimpinan negara.

    ReplyDelete
  83. Dalam perkara ini, negeri Sabah amat beruntung kerana mempunyai tokoh pemimpin seperti Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang dikenali kerana kematangan fikiran beliau dan pengalaman politik yang luas telah berjaya mengekalkan keharmonian kaum dan agama di Sabah.

    ReplyDelete
  84. Pada PRU ke-8 pada tahun 1990, kira-kira 5 hari sebelum Hari pembuangan undi. Parti PBS yang bermesyuarat di rumah Ketua Menteri di Seri Gaya, Kota Kinabalu telah mengambil keputusan keluar dari BN. Akhirnya, UMNO terpaksa masuk ke Sabah untuk membantu USNO yang menghadapi kesukaran untuk menyelamatkan umat Islam dan Bumiputera Islam di Sabah ketika itu.

    ReplyDelete
  85. Dalam kes ini, orang yang paling berjasa ialah Allahyarham Tun Ghafar Baba, bukannya Anwar Ibrahim! Kemudiannya, pada tahun 1994 berlangsung pula PRU peringkat negeri Sabah. BN Sabah yang diketuai oleh UMNO Sabah hanya kekurangan 2 kerusi untuk membentuk Kerajaan Negeri.

    ReplyDelete
  86. Nafsu dan Kerakusan Anwar tiada siapa yang mampu mengatasinya! Anwar Ibrahim mengambil kesempatan kerana pada tahun 1995 akan berlangsung Pemilihan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO. Lalu, Anwar Ibrahim membeli Lajim Ukin dengan diikuti oleh YB-YB PBS yang lain. Akhirnya hanya tinggal 5 orang YB PBS sahaja dalam parti PBS, yang lainnya semua dibeli oleh Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  87. Idea membeli YB ini dicadangkan oleh Anwar Ibrahim. Tun Dr. Mahathir dan Tun Ghafar Baba menentang cara ini, namun Anwar Ibrahim pandai "kelentong", akhirnya dibeli juga. Maka, tumbanglah kerajaan PBS!

    ReplyDelete
  88. Cara ini hendak diulangi Anwar Ibrahim pada tahun 16 September 2008. Malangnya, Anwar tak cukup duit kerana Anwar Ibrahim hanya meletakkan di mulutnya sahaja akan membayar YB si polan YB si polan sekiranya sanggup berhijrah. Namun, semua YB tahu Anwar kaki kelentong.

    ReplyDelete
  89. Dalam hal ini, Mantan TYT Sarawak memberitahu kami, Anwar Ibrahim turut memujuk anaknya supaya melompat parti ke PR. Juga gagal. Keghairahan yang meluap-luap Anwar mahu menjadi TPM dan seterusnya PM dibayangkan dengan jumlah Undi Perwakilan UMNO Sabah daripada 20 bahagian.

    ReplyDelete
  90. Anwar menggunakan kuasanya sebagai Menteri Kewangan, dengan menghambur wang ke bahagian-bahagian dengan syarat Mencalonkannya sebagai Calon Timbalan Presiden UMNO. Walaupun di depan Kamera TV dan di hadapan Tun Ghafar Baba, Anwar mengatakan tidak akan bertanding. Benar kata Pak Lah, "saya kenal betul Anwar Ibrahim, Kaki Pembohong, depan cakap lain, belakang cakap lain!".

    ReplyDelete
  91. Anwar dengan kuasa dan kepercayaan yang diberikan oleh Tun Dr. Mahathir ketika itu Perdana Menteri, telah memberikan wang yang bukan sedikit untuk Proses memberikan IC-IC biru kepada pekerja asing dan pendatang asing.

    ReplyDelete
  92. Anwar Ibrahim memberikan Arahan dan Wang supaya mereka mendaftarkan lebih banyak IC-IC baru supaya mereka boleh menjadi pengundi PRU Negeri Sabah pada tahun 1994, dan supaya mereka ini diserapkan memasuki UMNO untuk memenangkan proksi-proksinya di bahagian dalam Pemilihan UMNO tahun 1995.

    ReplyDelete
  93. Jika kamu sangsi modus oprendi ini, kamu boleh tanya YB DSP Salleh Said Keruak, YB Sipitang, YB Kalabakan, Karim Ghani dan banyak lagi lah. Sebab itulah YB DSP Salleh berkata supaya Anwar jangan membohong tetapi bercakap benarlah! Malangnya, Anwar tidak berani menjawab suara YB DSP Salleh Said Keruak!

    ReplyDelete
  94. Dalam satu majlis proksinya di Sabah, dengan egonya Anwar berkata"...apa kamu takut, Saya Menteri Kewangan Malaysia..." . Maksud Anwar, buat apa sahaja, jika kamu perlu Wang, Anwar Ibarhim boleh mencetak berjuta-juta not RM500 dan RM1000 atau Lot-Lot Saham dan tukarkannya di Bank Bumiputera (CIMB sekarang) menjadi wang ringgit. Anwar jugalah sebenarnya yang Membankrapkan Bank Bumiputera, bukan Tengku Razaliegh. Tengku pakar Ekonomi walhal Anwar lulusan Sastera Sains Sosial!

    ReplyDelete
  95. Benar kata Pak Lah, sesudah Anwar memberikan Arahan dan Wang supaya proses sahaja, matlamatnya dia segera ke kerusi TPM dan kemudiannya PM. Arahan Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika itu ialah selesaikan masalah rakyat Sabah tanpa negara, rakyat Sabah tanpa dokumen, malangnya Anwar dan proksi-proksinya tidak melaksanakan Arahan dengan betul. Anwar membuat projek pula, proksi-proksinya turut membuat projek, akhirnya arahan Tun Dr. Mahathir tidak diikuti.

    ReplyDelete
  96. Apakah Tun Dr. Mahathir berdiam diri? Tidak sama sekali, untuk menyelesaikan hal ini, Kerajaan telah menangkap 98 Orang termasuk 16 Kakitangan JPN yang terlibat menjual Resit IC, menjual IC, Menipu Maklumat Diri dan sebagainya. Ini menunjukkan kerajaan sangat tegas! Tiada kompromi.

    ReplyDelete
  97. Jika kamu bercakap soal Integriti dan Kejujuran, siapakah yang lebih berintegriti Lulusan Doktor Perubatan atau Lulusan Sastera Sosial? Siapakah yang akan bercakap Fakta dan Auta Bermelangkolik?

    ReplyDelete
  98. Jika kamu bawa Anwar ke RCI. Dia akan bercakap berputar-putar macam ini, "masa itu saya jaga buku teks saja, saya mana sempat pergi Kota Kinabalu, Nala sudah tunggu saya 5.00pm depan pejabat mahu main tenis, masa saya Menteri Kewangan, wang saya biasa hilang di rumah RM20,000 tapi saya relaks sahaja sebab saya Meneri Kewangan.

    ReplyDelete
  99. Saya bagitau Datuk Eskay wang saya hilang, saya tak pasti Sukma ker yang ambik dia memang ada dalam rumah. Itu IC Sabah saya tidak campur saya bagi wang sahaja, saya adalah tahu, tapi itu pun saya sudah lupa bla bla..." Inilah cara Anwar.

    ReplyDelete
  100. Maka, jika kamu mahu tahu lebih lanjut lagi campurtangan Anwar dalam hal IC Sabah, bolehlah bertanya kepada DSP Salleh Said Keruak, YB Sipitang, YB Kalabakan, Karim Ghani dan lain-lainnya itu.

    ReplyDelete
  101. Uncovering the plot to topple Musa Aman
    It all began with oil…

    Sometime in 2007, a group of businessmen approached Sabah CM Musa Aman to discuss ways they could explore and benefit from the state’s lucrative oil & gas industry.

    Now, these are the same group of people who benefitted greatly from the state’s timber resources via Yayasan Sabah and other channels for many, many years under previous Sabah Chief Ministers.

    They became very wealthy over the years, so much so they could afford to blow a few millions a night in casinos.

    ReplyDelete
  102. Well, the Sabah reforestation plan and conservation programme that was put in action by Musa since he became CM in 2003 was taking a toll on this group of businessmen.

    They could not make as much money as before and therefore, needed another cash cow.
    Unlike the millions they made in the timber industry, the petroleum industry has the potential to make them billions!

    Sabah has Malaysia’s top oil reserves and the Sabah Basin is projected to produce oil for a much longer period than any other oil-producing states in Malaysia.

    ReplyDelete
  103. All they had to do was get Musa’s blessings and the money from the petroleum industry would start pouring into their coffers.

    But the unimaginable happened. Musa, despite being 'friendly’ to them, refused to entertain their demands and deemed it not right for them to put their hands in the petroleum ‘cookie jar’.

    Many attempts were made to smooth talk Musa, and numerous meetings and lobbying sessions took place – but Musa kept them at bay.

    Angry and bitter that Musa had cut them off the lucrative petroleum sector and denied them a chance to taste a slice of the billions in oil money, this group hatched a plan to get rid of Musa.

    ReplyDelete
  104. As a matter of fact, Sabah had the highest concentration of millionaires in the country during the 80s and 90s, all cultivated by the backwater political system backed by timber proceeds.

    When Musa took office in 2003, the state’s timber resources were fast depleting and getting out of control.

    Illegal logging was terribly rampant and something had to be done fast, especially as the timber mafias were creating a lot of problems for Yayasan Sabah with their demands for more concessions/contracts/favors/etc.

    The Yale’s School of Forestry and Environment Studies, in its Yale Environment 360 publication had this to say on their 12th June 2012 issue:

    Forests not only became the state’s principal rainy day fund, but eventually came to be seen as a piggy bank for politicians. The biggest potential beneficiary was the chief minister, who controls both Yayasan Sabah and appoints the director of the forestry department, obliging the most senior forest official to abide by his orders.

    ReplyDelete
  105. Soon, the push to generate more cash began to take a toll, and in the 1970s logging accelerated in forests across Borneo, including Sabah, due to rising global demand for timber products. The situation for forests outside the area designated as permanent forest estate was worse due to the emergence of a new and highly profitable crop: oil palm. Oil palm plantations in Sabah grew from almost nothing in the mid-1980s to covering nearly a fifth of Sabah’s landmass by 2010.

    Inside the Yayasan Sabah concession, logging was rampant, with companies cutting ever-smaller trees and using helicopters to harvest steep slopes. Yayasan Sabah’s revenue plunged with declining timber yields. The situation reached a crescendo in 1998 when the then-chief minister signed off on a massive pulp mill to be run as a Malaysian-Chinese joint venture.

    ReplyDelete
  106. The mill would require nearly a third of Yayasan Sabah’s concession to be cleared and planted with fast-growing acacia. When Sam Mannan, then director of forestry, objected to the project, he was relieved of his post by Sabah’s chief minister.

    Parts of Yayasan Sabah were laid to waste, but it was all for naught, as the pulp project never materialized. Even with the official abandonment of the mill project in 2001, logging continued, eventually serving as a catalyst for early re-logging of nearly three-quarters of Yayasan Sabah.

    Logging generated a short upswing in revenue for Yayasan Sabah, but it wasn’t sustainable. The long-term economic outlook for Yayasan Sabah was bleak.

    You can read more at:
    http://e360.yale.edu/feature/a_desperate_effort_to_save_the_rainforest_of_borneo/2540/

    ReplyDelete
  107. Musa’s secret game plan to curb excessive logging… When Musa assumed office in 2003, he set the wheels in motion that slowly and steadily dried up the money supply of these timber tycoons/mafias.

    Sustainable forestry was introduced and Sam Mannan, who got back his old job, was given more power to carry out the reforestation initiatives.

    The Yale Environment 360 article goes on to say this further:
    In addition to trying to turn around the situation in Yayasan Sabah, Mannan has so far successfully protected some of the last remaining lowland primary forests in Sabah.

    Indeed, if you travel far enough in Sabah, some of Borneo’s most treasured forest still exists.
    “Sabah is still way ahead of Sarawak and Kalimantan: surviving primary forests areas are being conserved, reforestation and forest restoration is happening, and encroachers have moved out of forest reserves,” said John Payne, a conservation scientist with the Borneo Rhino Alliance.
    Musa Aman’s plans were slowly bearing fruits.

    ReplyDelete
  108. He was slowly cutting off one timber tycoon after another in the food chain.
    To enforce his plans, Sam Mannan came up with a set of stringent guidelines under the Forest Stewardship Council (FSC), an eco-certification body.

    Various internationally recognised systems such as the Pan European Forest Scheme (PEFC) and the Malaysian Timber Certification Scheme (MTCS) were introduced and put in place.

    The Sabah Forestry Department set 2014 for full certification of Sabah’s forest concessions. At the same time there is experimentation occurring in parts of the Yayasan Sabah concession, including the world’s first Reducing Emissions from Deforestation and Degradation (REDD+) project.

    The forestry department’s strategy to enforce the FSC guidelines is to bind loggers to compliance.

    ReplyDelete
  109. Even if a chief minister or a politician wishes to use the forest revenue as a personal ATM, it becomes very difficult and controversial because the areas are FSC-certified.

    Short-term licences that cause tremendous damage to the environment are being drastically phased out and Sabah’s forest management credibility is at its highest — an open-book philosophy whereby logging and forest management areas are all open to third-party and NGO scrutiny.

    Long-term logging licences have been subjected to third-party auditing (independent audit) since 2010 so independent auditors would detected any illegal felling.

    The size of forest reserves under the Totally Protected Areas (TPAS) category is now reaching 1.3 million hectares or about 20 per cent of Sabah’s total land area, exceeding international standards of 10 per cent.

    By 2014 when all rules and regulations come into full effect, many timber tycoons/mafias still existing in Sabah will be out of business and the remaining players have to follow strict international guidelines. The party’s over.

    ReplyDelete
  110. Frugality and tight grip on purse strings created enemies for Musa…
    Musa entered politics as a wealthy but prudent businessman. Contrary to popular belief, he made hundreds of millions as a businessman first before becoming the CM.

    When he assumed office in 2003, Musa’s asset declaration exceeded a whopping RM280 million.
    His company Musman Holdings started off with stevedoring and later diversified into construction, real estate, shipping, plantation and banking.

    He also made a sizeable fortune selling his stake in City Finance Berhad to EON Finance Berhad.
    City Finance itself is an interesting story…

    When Tengku Razaleigh was Finance Minister in 1976, he issued a banking license to the late Tun Said Keruak with the aim to establish a Bumiputera-based bank in Sabah.

    To qualify for the license, Said Keruak gathered a few qualified and capable Bumi businessmen, including Musa Aman to become shareholders.

    Only one of the shareholders was a Chinese, a retired bank manager by the name of Thomas Chow.
    Besides Musa, other shareholders included Herman Luping, Ben Stephens, Lawrence Sinsua and Simon Jenkins – all of whom had equal shares except Said Keruak who had a higher amount of shares.

    ReplyDelete
  111. Frugality and tight grip on purse strings created enemies for Musa…
    Musa entered politics as a wealthy but prudent businessman. Contrary to popular belief, he made hundreds of millions as a businessman first before becoming the CM.

    When he assumed office in 2003, Musa’s asset declaration exceeded a whopping RM280 million.
    His company Musman Holdings started off with stevedoring and later diversified into construction, real estate, shipping, plantation and banking.

    He also made a sizeable fortune selling his stake in City Finance Berhad to EON Finance Berhad.
    City Finance itself is an interesting story…

    When Tengku Razaleigh was Finance Minister in 1976, he issued a banking license to the late Tun Said Keruak with the aim to establish a Bumiputera-based bank in Sabah.

    To qualify for the license, Said Keruak gathered a few qualified and capable Bumi businessmen, including Musa Aman to become shareholders.

    Only one of the shareholders was a Chinese, a retired bank manager by the name of Thomas Chow.
    Besides Musa, other shareholders included Herman Luping, Ben Stephens, Lawrence Sinsua and Simon Jenkins – all of whom had equal shares except Said Keruak who had a higher amount of shares.

    ReplyDelete
  112. They used their own money and even borrowed heavily from banks to finance the venture.
    As time went by, the dividends were not forthcoming and interests on bank loans obtained to purchase the shares were mounting and this became a heavy burden for the shareholders.

    All shareholders, except Musa, agreed to sell their stakes when a Chinese property tycoon from Kuala Lumpur approached them to buy over City Finance.

    One person who resisted the deal in the shareholders meeting was Musa – who was keen to ensure City Finance remains a Bumi company.

    After a series of negotiation, Musa agreed to buy over the shares held by the directors and shareholders, thus making him the major shareholder and chairman of City Finance.

    The company eventually started to grow and was on its way towards becoming a major finance company in the country until the new banking policy under Tun Daim saw it merging with EON Finance Berhad.

    ReplyDelete
  113. Musa made a sizeable profit from the merger and eventually moved up the political ladder to become numero uno in the state’s administration.

    However, he is known to be very frugal. He has very tight grip on money – his as well as the state’s.

    This made some people very unhappy, even those in his inner circle – and this includes the timber tycoons aka timber mafias.

    It was becoming very hard for these timber tycoons to influence Musa because he was captain of his own ship and had his own money to do things as he pleases.

    While CMs of the past had to curry favour with these timber tycoons, with Musa it was the other way around.

    There are close to 14 timber tycoons that have been around in the state for decades and they still have very strong influence on Sabah’s political elites.

    ReplyDelete
  114. Under the previous rotation system of CM, all had some form of accessibility to the state’s riches.

    But since Musa took over, many saw themselves being cut off from action and from the opportunity to mint money easily, even corruptly.

    The group of businessmen which we mentioned earlier then started their secret operation to ‘finish off’ Musa.

    the plan to topple Musa… The clandestine operation to get Musa removed from his seat of power got into action in 2008 with the infamous Michael Chia case.

    Much has been said and written about the RM40 million money laundering case involving Michael Chia.

    But unknown to many, the telephone call to Hong Kong anti-graft body ICAC originated from this KK number: 088-4XXX83.

    The ICAC received the information from KK via line +852 2587 9813 two days before anti-graft officers ambushed Michael Chia at his luxurious hotel suite.

    Michael Chia was entrapped so that information on Musa and his proxies could be squeezed out of him by the authorities.

    ReplyDelete
  115. (Some timber tycoons from Sabah have Hong Kong registered companies, where one director is enough to open a limited liability company, and have corresponding banking accounts in HSBC or Standard Chartered, giving them ease to carry out parallel transactions in HK or KK)
    Chia had escaped the dragnet on 2 different occasions a month earlier because he diverted the money to other locations around the world at the last minute.

    The anti-graft authorities - both in HK and KK, managed to extract only a certain amount of information from Michael Chia.

    But additional information, that were essential to the success of this elaborate operation to pin down Musa, came from an individual by the name of Lo Man Heng, a KK based timber businessman.

    He was Michael Chia’s partner and the two later had a fallout due to money issues.
    Lo Man Heng and Michael Chia were involved in a legal battle at the Singapore High Court following the fallout.

    ReplyDelete
  116. Now, what is interesting about this little-known Lo Man Heng is that he became a strong supporter of PKR supremo Datuk Seri Anwar Ibrahim immediately after Michael Chia’s arrest in Hong Kong.

    Photographs of him standing next to Anwar were found hanging on his office wall.
    In fact, Anwar introduced him to Clare Rewcastle Brown, who is behind Radio Free Sarawak and Sarawak Report.

    Lo Man Heng was the deep throat that Clare boasted about in her website when she was attacking Musa before the 13th GE.

    The conspirators tried hard to bring down Musa but so far they have been unsuccessful.
    Despite coming up with an impressive chart on the money trail (see below), nothing much was accomplished.


    Among the key reason why the money trail chart above had little impact was that the account number registered to Musa was opened on 14 June 1999, four years way before he became CM.

    The argument that there was abuse of power while in office as CM could not be pinned down on Musa.

    ReplyDelete
  117. MACC officers who questioned Musa found that the money paid to his sons was carried out by his trusted aide, who conveniently used the funds from the UBS account. And the lawyer who supposed to ensure no such complications or conflict of interest arose was clearly sleeping on his job.

    Next, in 2010, the conspirators tried to ruffle the feathers in BN component parties to come up with a vote of no-confidence on his leadership.

    If you read here http://akimomogun.blogspot.com/2010/08/salleh.html, Sabah Umno deputy chief Salleh Said Keruak openly disclosed that certain leaders of Liberal Democratic Party (LDP) were in cohorts with certain quarters to topple Musa Aman.

    He warned that Sabah BN would not be intimidated by any attempt to hold the coalition at ransom by mounting a veiled threat on its Chairman-cum-Chief Minister.

    "We are prepared to face the worst challenge," Salleh was quoted as saying.
    Salleh questioned the rationale behind LDP Deputy President Datuk Chin Su Phin's outrage and claimed it was part of an on-going plot to oust Musa.

    ReplyDelete
  118. Chin was quoted as asking PM Najib to remove Musa because his party could no longer work with the CM.

    Then in 2012, stories of Michael Chia and Musa reappeared, making their rounds in the various media.

    This time, whistleblower site Sarawak Report, which had their guns initially trained at Sarawak Chief Minister Taib Mahmud and the rainforest issue, shifted their target to Musa.

    Scores of allegations were made but none of this came close to even warrant a misdemeanor criminal or corruption charge in Malaysia or Hong Kong on Musa Aman, or even Michael Chia for a fact.

    Any charge on money laundering on Michael Chia by the Hong Kong authorities, or say the MACC, could have had a devastating effect on Musa’s political career.

    But for all their worth, they were just hot air.

    Then, stories surfaced that Musa was asked to take a leave by PM Najib but these were also found to be false and malicious articles.

    The operation to topple Musa is still active, even after the 13th General Elections.

    The conspirators are trying everything and will continue to do all they can until they succeed in bringing down Musa.

    But Musa is a battle hardened veteran who has survived much worse battles and he is not to be brought down by a bunch of disgruntled businessmen or politicians who could not get what they want.

    ReplyDelete
  119. Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan menyifatkan kehadiran pendatang asing tanpa izin (PTI) di negeri ini sudah menjadi isu besar dan rakyat mengharapkan kerajaan untuk menangani isu ini melalui cadangan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

    ReplyDelete
  120. “Penubuhan RCI menjadi harapan rakyat negeri ini untuk menyiasat warga asing yang mempunyai kad pengenalan,” katanya semasa berucap di majlis Malam Mesra dengan masyarakat Cina sempena Tahun Baharu Cina di Hotel Juta di sini, Jumaat lalu.

    ReplyDelete
  121. WHATEVER be the respective political orientations, I like the men who are men: those who stand by whatever they believe in and take on the world, if needed.

    ReplyDelete
  122. RCI amat penting bagi menjelaskan status segelintir rakyat tempatan yang tidak mempunyai sijil lahir kerana kedudukan mereka amat jauh di pedalaman hingga menyukarkan untuk melakukan urusan pendaftaran kelahiran.

    ReplyDelete
  123. Mungkin ia bukan sepenuhnya tetapi sekurang-kurangnya mampu meredakan masalah ini yang sudah berlarutan sejak berpuluh-puluh tahun lalu. Apa yang penting ia mesti mengikut lunas undang-undang dan tidak didorong kepentingan politik,

    ReplyDelete
  124. Berdasarkan kepada pertimbangan wajar, jangan pula mereka ini diiktiraf sebagai pendatang asing kerana fokus utama RCI ialah bagi memastikan pendatang asing itu tidak mendapat kemudahan sama seperti rakyat lain, sekali gus menafikan hak rakyat tempatan.

    ReplyDelete
  125. Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan RCI itu akan menyiasat semua aspek isu berkenaan termasuk bilangan mereka yang diberikan kad pengenalan biru, kewarganegaraan dan sama ada didaftarkan sebagai pemilih.

    ReplyDelete
  126. Melalui RCI ini nanti juga diharapkan kaedah terbaik mengenai hak penduduk tempatan dapat ditentukan untuk mereka mendapat surat beranak, kad pengenalan dan sebagainya

    ReplyDelete
  127. Pada masa sama, Mohd. Shafie berkeyakinan penuh RCI itu akan dapat menghasilkan kaedah atau cadangan terbaik bagi menangani masalah kehadiran pendatang asing di Sabah dalam tempoh enam bulan.

    ReplyDelete
  128. Terma rujukan RCI ini amat jelas dan telus, ditambah dengan kredibiliti dan integriti ahlinya yang diyakini akan menghasilkan keadilan dan kesaksamaan berlandaskan pertimbangan lunas undang-undang dan kemanusiaan,"

    ReplyDelete
  129. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal menegaskan, keputusan itu jelas membuktikan keikhlasan dan kesungguhan kerajaan menyelesaikan masalah yang disuarakan rakyat dan parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) di Sabah.

    ReplyDelete
  130. Dakwaan ini, bukan sahaja mencemarkan nama baik Ketua Menteri Sabah itu; juga boleh menimbulkan berbagai persepsi terhadap kerajaan yang ditunjangi Umno dan parti Umno sendiri.

    ReplyDelete
  131. Musa aman tidak perlu takut kerana dia memang tidak terlibat, lagipun musa aman amat menyokong penubuhan RCI. dakwaan chong perlu ada bukti yang kukuh, kita tidak boleh percaya pada dakwaan tidak berasas seperti ini.

    ReplyDelete
  132. Sabah sebelum tahun 2004 mempunyai 48 kerusi Dewan Undangan negeri, di mana 40 kawasan dikuasai seimbang antara kaum bumiputra islam dan kaum KDM, manakala 8 dikuasai kaum cina.

    ReplyDelete
  133. Musa Aman no need to afraid because he was not involved, musa aman strongly support the RCI. the Chong allegation should to have evidence, what the evidence he have? we no need to believe that baseless allegations.

    ReplyDelete
  134. Sehingga tahun 1990, memang masih ramai penduduk Sabah yang belum berdaftar sebagai penduduk Sabah, walaupun mereka menduduki negeri ini.

    ReplyDelete
  135. mengenai dakwaan ini, kita tak boleh terus membuat kesimpulan, ia hnya kenyataan saksi dalam prosiding RCI, sebaiknya tunggu hingga siasatan RCI ini selesai.

    ReplyDelete
  136. kita perlu meneliti keseluruhan siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) terhadap masalah pendatang tanpa izin di Sabah sebelum membuat sebarang kesimpulan.

    ReplyDelete
  137. Mengenai penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bukanlah perkara baru. Berkenaan dengan ini telah diusahakan sejak beberapa tahun yang lalu.

    ReplyDelete
  138. Dimaklumkan oleh seorang kakitangan HQ PKR, Anwar mahukan satu ‘dedicated team’ diwujudkan untuk memantau komunikasi berkaitan RCI di Sabah. Anwar mahu segala laporan dijadikan satu folder khas mengenai isu RCI.

    ReplyDelete
  139. Budak-budak yang buat media monitoring di HQ PKR pun tak faham dengan kerisauan tiba-tiba Anwar mengenai isu ini. Tiba-tiba. Macam melompat.

    ReplyDelete
  140. Anwar mahu kenyataan yang diambil oleh mana-mana saksi dimaklumkan dihighlight kan secara personal kepada dirinya. Kalangan budak-budak yang buat media monitoring di HQ, akur dan akan compile isu RCI dalam satu folder khas.

    ReplyDelete
  141. Rasanya kalau budak-budak yang buat media monitoring itu faham sejarah, tangan Anwar tidak 100 % bersih daripada isu RCI dan kebanjiran pendatang haram di Sabah. Tidak bersih.

    ReplyDelete
  142. Pendatang haram, termasuk satu unit khas yang ditubuhkan di bawah pejabat Ketua Menteri ditubuh tahun berapa? 1991.

    ReplyDelete
  143. Apakah satu kebetulan apabila Anwar menang besar pemilihan Timbalan Presiden UMNO tahun 1993? Apakah tidak ada kaitan antara kebanjiran pendatang haram dengan pencalonan terbanyak Anwar sewaktu bertanding Timbalan Presiden?

    ReplyDelete
  144. Seboleh mungkin, Anwar tidak mahu namanya dikaitkan langsung dengan isu RCI. Anwar mahu cuci tangan.

    ReplyDelete
  145. Tapi Anwar lupa, kebanyakan saksi masih hidup dan boleh terangkan bagaimana pejabat Timbalan Perdana Menteri ketika itu MONITOR isu kebanjiran pendatang haram Sabah secara mingguan. Rasanya, susah untuk Anwar nak tai chi isu ini.

    ReplyDelete
  146. Satu-satunya jalan keluar Anwar adalah menyalahkan Mahathir. Siapa yang mengenali Anwar pasti faham, atas nama membodek BOSS-nya pada ketika itu; Anwar dengan rela hati menawarkan diri untuk MONITOR kebanjiran pendatang haram di Sabah. Tanpa pengetahuan Mahathir, Anwar ada agenda sendiri.

    ReplyDelete
  147. LANGKAH BN MENUBUHKAN SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA MENYIASAT DAKWAAN RCI SABAH BUKAN SAJA SATU TINDAKAN BERANI MALAH, MEMBUKTIKAN KEIKHLASAN BN MENYELESAI MASAALAH YANG DIKATAKAN TELAH MEMBELENGGU NEGERI BAWAH BAYU ITU SEJAK TIGA DEKAD DULU, JELAS BEKAS ORANG KANAN ANWAR IBRAHIM; DR CHANDRA MUZAFFAR SAMBIL MENYARAN AGAR SEMUA GOLONGAN RAKYAT BERSABAR & JANGAN MEMBUAT SPEKULASI ATAU TEKAAN MENGENAINYA SEHINGGA SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA MENGUMUMKAN KEPUTUSAN SIASATAN MEREKA SECARA RASMI

    ReplyDelete
  148. Rakyat Malaysia samada di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak perlu menunggu hasil siasatan dari Suruhanjaya Siasatan Diraja sebelum membuat apa-apa spekulasi dan kesimpulan mengenai motif di sebalik pemberian kad pengenalan Malaysia kepada pendatang asing pada masa lampau.

    ReplyDelete
  149. Rakyat Malaysia samada di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak perlu menunggu hasil siasatan dari Suruhanjaya Siasatan Diraja sebelum membuat apa-apa spekulasi dan kesimpulan mengenai motif di sebalik pemberian kad pengenalan Malaysia kepada pendatang asing pada masa lampau.

    ReplyDelete
  150. Ini bagi membolehkan rakyat mendapat gambaran jelas tentang apa sebenarnya berlaku.

    ReplyDelete
  151. Sekiranya testimoni dari sesetengah pihak diterima bulat-bulat sebagai perkara sebenar, kita mungkin terperangkap dengan mempercayai sumber yang belum tentu sahih daripada satu hakikat kebenaran yang rumit.

    ReplyDelete
  152. Lagipun, kenyataan oleh beberapa saksi pada hari ketiga siasatan telah disangkal oleh testimoni berikutnya pada hari keempat dan kelima. Perkara sebegini merupakan kebiasaan dalam siasatan yang dikendalikan secara terbuka dan berhemah.

    ReplyDelete
  153. Kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak telah mengambil langkah berani dengan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat isu kontroversi yang telah menjadi perbalahan dalam politik di Sabah selama lebih dari tiga dekad.

    ReplyDelete
  154. Langkah ini menunjukkan kesediaan Kerajaan untuk menerima kebenaran tanpa mengira implikasi yang bakal ditimbulkan.

    ReplyDelete
  155. Hanya kerana UMNO berjaya menumbangkan PBS, maka timbullah pelbagai dakwaan kononnya UMNO telah merekrut pendatang asing untuk mengundi parti itu. Dan hanya kerana kerajaan persekutuan melaksanakan tanggungjawabnya untuk mendaftarkan kerakyatan ratusan ribu penduduk Sabah, maka timbullah dakwaan bahawa kerajaan yang ditunjangi UMNO ini telah melakukan jenayah berat sehingga negeri ini dibanjiri PATI yang memiliki kad pengenalan.

    ReplyDelete
  156. Akhirnya dakwaan, tuduhan atau fitnah itu kekal sebagai kempen politik pihak-pihak yang berkepentingan apabila sehingga hari ini tidak ada yang berani tampil mengemukakan bukti KUKUH bahawa Jawatankuasa Khas yang di ketuai oleh Datuk Seri Musa Aman itu sememangnya bertujuan untuk mendaftarkan kerakyatan warga asing.

    ReplyDelete
  157. Kebenaran yang bakal terungkai dari hasil siasatan ini akan membebaskan penduduk Sabah yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama dari keraguan dan syak wasangka yang telah menjadi duri dalam daging kepada hubungan etnik di Sabah.

    ReplyDelete
  158. Sebelum kita mempercayai tuduhan Dr Chong Eng Leong dan rakan-rakan seperjuangannya, cuba lihat berapa ramai lagi warga Sabah yang yang belum memiliki kad pengenalan. Berdasarkan maklumat terakhir tahun lepas, Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara Sabah, Datuk Haji Jaffear Henry mengatakan bahawa terdapat lebih 50,000 rakyat Sabah yang miskin tidak memiliki MyKad disebabkan mereka tinggal terpencil di pedalaman dan menghadapi masalah perhubungan.

    ReplyDelete
  159. Walaupun fakta ini disangkal oleh penulis kontroversi Allahyarham Mutalib MD dimana menurut kajiannya lebih 500,000 rakyat Sabah yang berusia 12 tahun ke atas tidak memiliki MyKad, namun fakta ini cukup untuk menjelaskan fungsi sebenar Jawatankuasa Khas yang diketuai oleh Datuk Musa Aman pada tahun 1991.

    ReplyDelete
  160. Namun demikian, dalam konteks ini, rakyat tidak seharusnya terlepas pandang mengenai satu aspek kritikal dalam pemberian hak kerakyatan kepada warga asing;iaitu sejumlah besar daripada pendatang asing yang memegang kad pengenalan merupakan mangsa perang berlarutan di Mindanao yang telah melarikan diri dari tempat asal untuk berlindung di Sabah sejak tahun 70-an.

    ReplyDelete
  161. Jika ditahun 2012, masih ramai warga Sabah yang belum memiliki kad pengenalan, bayangkan bagaimana pula keadaannya pada tahun 1991. Malah berbanding dengan tahun 90an, kemudahan infrastruktur masa kini terutamanya dalam aspek perhubungan jauh lebih baik dari ketika Jawatankuasa yang di ketuai Datuk Musa Aman itu dilaksanakan.

    ReplyDelete
  162. Aspek kemanusiaan ini merupakan pertimbangan utama dalam pemberian hak kerakyatan, terutamanya untuk negara seperti Malaysia, sebuah negara yang berpegang teguh kepada keadilan dan berbelas kasihan.

    ReplyDelete
  163. Namun fizikal geografi Sabah disamping kemiskinan penduduk tetap menjadi penghalang utama untuk rakyat di negeri ini turun ke pekan berhampiran untuk mendaftarkan kerakyatan mereka. Jesteru, jika masa ini, program pendaftaran kerakyatan secara bergerak masih lagi dianggap relevan, bagaimana pula pada tahun 1991 yang mana pada waktu itu kesukaran dan kesulitan penduduk untuk turun ke pekan lebih perit dirasai?

    ReplyDelete
  164. Walau apa jua Jawatankuasa yang ditubuhkan pada waktu itu, dan walau apapun nama yang diberikan terhadap misi itu, pembangkang atau puak-puak yang berdendam dengan UMNO pasti berusaha merangka apa sahaja cerita putar belit bagi mengelirukan rakyat disamping memburuk-burukkan kerajaan. Perkara yang tidak pernah berlaku, dikatanya pernah berlaku.. perkara yang tujuannya baik untuk rakyat dan negara, dikatanya mengkhianati negara.. pendek kata, puak-puak terdesak ini sentiasa kreatif dalam mencari ruang dan peluang untuk menyerang kerajaan.

    ReplyDelete
  165. Apa yang penulis cuba sampaikan disini adalah, apa sahaja gerakan yang wujud pada waktu itu untuk mendaftarkan kerakyatan penduduk Sabah atau yang seumpama dengan Jawatankuasa Khas yang kononnya diketuai oleh Ketua Menteri Sabah, ianya tetap sama dengan program bergerak JPN hari ini, dimana objektif penubuhannya sekadar untuk melaksanakan tanggungjawab kerajaan dalam meringankan beban atau mempermudahkan rakyat pada waktu itu dalam urusan pendaftaran kelahiran atau kerakyatan mereka.

    ReplyDelete
  166. Jika penubuhan Jawatankuasa ini dipandang serong oleh sesetengah pihak, bagaimana pula dengan pendaftaran bergerak yang dilaksanakan JPN ditahun-tahun sebelum ini? Dan apa pula pendekatan Dr Chong Eng Leong dalam mengatasi masalah penduduk tempatan yang tidak mempunyai kad pengenalan terutamanya yang tinggal jauh di kawasan pedalaman?

    ReplyDelete
  167. Jika benar berlaku pemberian kerakyatan kepada warga asing pada waktu itu, Dr Chong sepatutnya menuding tepat kemuka pihak yang melakukan kerja-kerja pengkhianatan ini, bukannya meng"kambing hitam"kan pihak yang tidak pernah ditahan dibawah Seksyen 8, Akta Keselamatan Dalam Negeri, (ISA), 1960 sebagaimana yang dilalui oleh pembekal maklumat kepada Dr Chong, Jabar Khan.

    ReplyDelete
  168. Menyorot kembali sejarah kemerdekaan negara pada tahun 1957, sejumlah satu juta penduduk Cina dan India yang bermastautin di Malaya telah diberi kerakyatan dalam sekelip mata.

    ReplyDelete
  169. Bukan sahaja pada tahun 1991, malah sehingga kini masih ada sindiket yang bergiat aktif mengeluarkan IC palsu. Malah, pada tahun lepas juga, pihak berkuasa berjaya membanteras sindiket IC yang turut didalangi oleh pegawai JPN. Jesteru, apa motif Dr Chong menuding jari terhadap pihak yang tidak pernah dibuktikan bersalah melainkan hanya berdasarkan maklumat yang diberikan oleh penjenayah sebenar seperti Jabar Khan?

    ReplyDelete
  170. Dr Chong sepatutnya memuji langkah-langkah membanteras dan mencegah oleh pihak kerajaan. Selain berjaya menghentikan kegiatan "menjual" kedaulatan negara oleh 15 orang pegawai pendaftaran dan 25 orang awam melalui penahanan dibawah akta ISA, kerajaan juga telah melakukan pelbagai aktiviti mengusir sehinggalah kepada penubuhan RCI.

    ReplyDelete
  171. Mungkin lebih tepat jika Dr Chong menyalahkan pemimpin-pemimpin pembangkang serta NGO yang pro kepada agenda perjuangan mereka kerana tergamak mendesak kerajaan melalui pelbagai kempen dalam dan luar negara sehingga termansuhnya akta ISA yang sebelum ini terbukti berkesan dalam melindungi negara dari kegiatan-kegiatan seumpamanya.

    ReplyDelete
  172. Kesimpulannya, soal mengkhianati negara atau menggalakkan berlakunya jenayah di negara ini, tidak lain tidak bukan adalah pembangkang sendiri. Akta-akta seperti Ordinan Darurat, ISA, akta Hasutan, akta Perhimpunan Aman, semuanya hendak dimansuhkan..

    ReplyDelete
  173. Banduan yang terkurung dalam penjara juga mahu dibebaskan, malah nasib banduan dalam penjara juga sudah menjadi sebahagian daripada agenda perjuangan mereka. Namun apabila berlakunya jenayah-jenayah yang menggugat keamanan dan keharmonian negara, amat mudah pula jari telunjuk mereka menuding tepat kearah UMNO dan kerajaan BN.

    ReplyDelete
  174. Ini berasaskan beberapa faktor tertentu seperti peranan dan kepentingan mereka dalam sektor ekonomi iaitu getah dan bijih timah, ancaman pemberontak komunis dan yang paling utama ialah perpaduan kaum yang telah disyaratkan oleh British untuk Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Sebagaimana pandangan dari Tun Dr

    ReplyDelete
  175. Apa-apapun, penulis syorkan supaya para pembaca merenungi hasil penulisan blogger/pemerhati politik tempatan Sabahan.. Penulis tertarik dan turut bersetuju dengan pandangan pemerhati politik Suara Rakyat bahawa tuduhan Dr Chong mengenai pemberian kerakyatan kepada warga asing di Sabah tercetus ekoran perasaan buruk sangka yang semakin menebal dihati Dr Chong selepas bekas parti yang diwakilinya (PBS) berjaya ditumbangkan UMNO pada tahun 1994.

    ReplyDelete
  176. Agaknya sehingga kehari ini, Dr Chong masih tidak dapat menerima hakikat kekalahan itu sama seperti Anwar Ibrahim. Begitulah lumrah politik pembangkang di Malaysia.. Bila menang, semuanya betul, bersih, jujur, telus, dan sebagainya.. Bila kalah, bermacam-macam jenis tuduhan dibangkitkan termasuklah perkara-perkara yang berlaku puluhan tahun dulu..

    ReplyDelete
  177. Mahathir Mohamad, kepimpinan UMNO pada masa tersebut juga telah bersedia untuk mengenepikan pemberian hak kerakyatan secara konvensional dalam usaha untuk menarik semua penduduk Tanah Melayu untuk turut sama memperjuangkan kemerdekaan.

    ReplyDelete
  178. Pendekatan ini amat berbeza dengan kepemimpinan negara berbilang kaum lain dimana dikotomi atau pengasingan telah wujud di antara pribumi dan bukan pribumi hasil dari pemerintahan penjajah seperti Indonesia dan Myanmar.

    ReplyDelete
  179. Di negara-negara seperti itu, peraturan pemberian kerakyatan amat ketat bagi memastikan asimilasi antara komponen kaum yang wujud.

    ReplyDelete
  180. Sebaliknya di Malaysia, pemberian hak kerakyatan kepada kaum bukan Melayu dan bukan Bumiputera telah mengubah lanskap negara sama sekali.

    ReplyDelete
  181. Jika dilihat dari satu sudut, perkara yang sama juga berlaku di Sabah, di mana penduduk Sabah turut melalui satu perubahan akibat dari pemberian hak kerakyatan kepada pelarian daripada negara jiran.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.